Tämän pormestariohjelma pitää sisällään Turun kehittämisen tavoitteet ja lähtökohdat, työ- ja vastuunjaon, keskeiset päämäärät, keskeiset sovittavat asiat sekä toiminta-ajatuksen.
Me Turun Keskustassa haluamme tarjota turkulaisille äänestäjille aidon ja erinomaisen vaihtoehdon kaupungin johtoon. Jarmolla on vertaansa vailla olevaa kokemusta niin rakentamisen kuin julkisen hallinnonkin saralta.
-Petri Nyström.
Turkulaisten hyvinvoinnin edistäminen on kaiken toiminnan keskeinen tavoite.
a) Hyvinvoinnin edistämiseksi tarvitaan luottamusta parantavaa yhteistyötä, joka perustuu avoimuuteen, osallistamiseen ja oikeaan tietoon kaupunkilaisten tarpeista. Hyvä lähtökohta paremmalle osallistavalle tietoon perustuvalle johtamiselle ja yhteistyölle on, että:
b) Hallinnon on oltava selkeää ja johdonmukaisesti vastuutettua
Hyvien ja riittävien lähipalvelujen varmistaminen kaikilla toimialoilla edellyttää keinoja:
Hyvien ja riittävien lähipalveluiden turvaamiseksi on sovittava:
Edellyttää keinoja, jotka liittyvät:
Tavoitteen turvaamiseksi on sovittava että:
Tarvitaan keinoja, joilla vähennetään syitä:
Keinoja etsittäessä lähtökohtamme on:
Talouden kuntoon saamiseksi on sovittava keinot, joilla poistetaan rahapulan (so. alijäämän) keskeiset syyt ja uhat, jotka liittyvät:
Turun kaupungin toiminta on hallintokeskeistä. Keskushallinnossa toimii yli 1000 henkilöä. Tämän lisäksi kaikissa palveluita tuottavissa yksiköissä on oma hallinto. Johtaminen perustuu moniportaiseen strategiseen sopimusohjaukseen. Kaupungin tietojärjestelmä on raskas ja vanhanaikainen. Se teettää paljon työtä, mutta ei tuota tietoa, joka auttaa kaupungin päivittäistä käytännön toimintaa suunniteltaessa. Johtamisjärjestelmä rasittaa ja turhauttaa myös palveluja tuottavaa henkilöstöä. Se näkyy muun muassa heikkona työhyvinvointina ja puutteina palvelutasossa.
Nykyjärjestelmä on korvattava arjen tarpeista lähtevällä kustannustietoisella toiminnan suunnittelulla. Tietojärjestelmään tarvitaan toiminnanohjausjärjestelmä, johon kaikki työt ja prosessit määritellään jokaisen palveluyksikön osalta selkeästi, lähtien palveluiden tarpeesta. Tämän jälkeen kaikkien tarvittavien töiden ja prosessien resurssit mitoitetaan ja hinnoitellaan oikein. Näin saadaan ajantasaiset tiedot siitä, mitä tehdään, kuka tekee, mitkä ovat kustannukset, kuka on vastuussa sekä mitä saadaan niin määrällisesti kuin laadullisestikin. Näin päästään tietoon perustuvaan osallistavaan johtamiseen.
Ajantasainen tieto ja selkeä vastuunjako korvaavat moniportaisen hallinnon. Tässä kevyessä ja käytännön aitoihin tarpeisiin vastaavassa järjestelmässä tarvitaan ainoastaan palveluja tuottava taso ja kokonaisuudesta vastuussa oleva päätöksentekotaho.
Järjestelmäuudistus johtaa väistämättä siihen, että hyvin toimivan tietojärjestelmän ja osallistavan johtamisen seurauksena työpaikat konsernin johdossa vähenevät oleellisesti. Toisaalta taas perustehtävissä uhkaa työvoimapula. Hallinnon väen uudelleen kouluttaminen ja eläköityminen antavat mahdollisuuden hoitaa asia tietyn siirtymäajan puitteissa ilman irtisanomisia.
Kun otetaan huomioon, että vuosittain kaupungin tehtävistä eläköityy 300-400 henkilöä, on järjestelmäuudistuksen hoitaminen ilman irtisanomisia mahdollista. Siirtymäaika on laskettavissa, kun tiedetään kuinka moni eläköityy yleishallinnosta ja kuinka moni sellaisista perustehtävistä, joihin siirrytään uudelleen koulutuksen myötä.
Hallinto- ja tietojärjestelmäuudistusten myötä saadaan huomattavia säästöjä myös luopumalla ulkopuolisilta vuokratuista toimitiloista. Tältä osin on jo päätös osittaisesta luopumisesta ja omien tilojen rakentamisesta. Mutta päätöksessä lähtökohtana on edelleen tilat yli 1000 henkilön tarpeesta lähtien. Se edellyttää Yliopistokatu 27:n tilojen vuokraamista.
Lähtökohtamme on, että vuokratiloista luovutaan ja rakennetaan suunnitelmien mukaiset omat tilat, jotka riittävät esittämiemme uudistusten jälkeen. Ylimenokautena ja myös tulevaisuudessa tilan tarvetta vähennetään hyödyntämällä etätyön antamia mahdollisuuksia.
Näillä toimilla saadaan vähintään viime vuosien alijäämän suuruinen säästö (vertaa esim. Kuntec, jossa hallinto oli tarpeeseen nähden yli 4-kertainen).
Rakennuttamiseen liittyvät kustannusvuodot ja vastuun sekä avoimuuden puuttuminen on jatkunut pitkään. Se on tullut kalliiksi turkulaisille. Siksi rakennuttamisessa on päästävä selkeään ja läpinäkyvään malliin, jossa valta ja vastuu sekä toiminnan rajat on määritelty selkeästi. Siksi esitämme kaupungin 100% omistaman kiinteistösijoitusyhtiön perustamista. (hyvänä esimerkkinä TVT Asunnot).
Yhtiömuodossa vastuu olisi selkeästi määritetty ja vastuut olisi helppoa kohdistaa oikeaan tahoon. Yhtiö omistaisi kaikki kaupungin toimintoihin rakennuttamansa tilat ja vastaisi niiden hoidosta sekä ylläpidosta. Perustettavan yhtiön hallituksessa olisi yksi jäsen kustakin kaupunginhallituksessa edustettuna olevasta ryhmästä. Hallitus nimittäisi toimitusjohtajan, joka olisi vastuussa hallitukselle. Projekteille valitaan aina niistä vastaavat johtajat. Täten aina tiedettäisiin, kuka on vastuussa mistäkin hankkeesta.
Myös muussa hankintatoimessa on lisättävä vastuullisuutta ja avoimuutta selkeällä työn ja vastuun jaolla sekä asiallisella valvonnalla. Lisäksi kaikki ostolaskut on julkistettava.
Kaikki investoinnit, jotka luovat lisäarvoa ja joilla voidaan pitää tasapuolisesti huolta kaikkien hyvästä arjesta, ovat kannatettavia. Raitiotien osalta tosiasiat osoittavat, että se luo lisäarvoa vain pienelle osalle kaupunkilaisista, eikä edes pitkällä aikavälillä tuota sen aiheuttamia kustannuksia. Näin siitä huolimatta, vaikka suurimmat kasvuodotukset toteutuisivat. Raitiotiehanke on taloudellisesti epärealistinen ja erittäin todennäköinen ja varteenotettava uhka kaupungin muille palveluille sekä eri alueiden tasapuoliselle kehittämiselle. Kun huomioidaan kaikki raitiotien rakentamiseen liittyvät asiat, sähköbussit ovat raitsikkaa huomattavasti vaikuttavampi ilmastoteko.
Vaihtoehtona uudelle raitiotielle pitää selvittää mahdollisuuksia
olemassa olevien raiteiden hyödyntämiseen.
Missään nimessä vuokratilojen käyttöä ei tule lisätä. Turun kaupungilla menee yli 10 miljoonaa euroa vuodessa hukkaan omistajapolitiikassa, jossa lähtökohtana on, että kaupunki ei rakenna omaan taseeseen vaan vuokraa tiloja pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Pääomavuokrana, joka on 7% tilojen hankintahinnasta, maksetaan hankintakustannukset vuokraajalle 15 vuoden aikana.
Kaupunginhallituksessa 23.11.2020 saadun selvityksen mukaan palveluita on hankittu viime vuosin keskimäärin yli 21 miljoonalla jokaista vuotta kohden. Perustelut ovat heppoisia, kun otetaan huomioon, että samalla rahalla olisi voitu palkata yli 300 asiantuntijaa vakituiseen työhön.
Lähtökohtana onkin oltava, että:
Inhimillisten kärsimysten ja turvattomuuden lisäksi tämä liittyy myös talouteen. Pelkästään huostaanoton kokonaiskustannukset ovat lähes 49 milj. vuodessa. Lisäksi joidenkin tilastojen mukaan jokaisen syrjäytyneen aiheuttamat menetykset ovat keskimäärin miljoonan luokkaa koko elinaikana. Varhainen puuttuminen on edullisinta, viisainta ja inhimillisintä.
Edellyttää keinoja, joilla turvataan:
Elinvoimaisuuden edistämiseksi on sovittava, että:
Kohtien I-IV lisäksi elinvoimaisuuteen vaikuttavat joukkoliikenne, työvoimapalvelut ja koulutus. Nämä ovat asioita, joihin raitiotietä lukuun ottamatta ei kohdistu osaltamme olemassa olevista linjauksista poikkeavia esityksiä. Olemassa olevista linjauksista poikkeavia esityksiä ei kohdistu myöskään vapaan kulttuuri- ja muun toimintakentän vahvistamiseen. Se on investointi, joka lisää elinvoimaa ja vireyttä kaupunkilaisten elämään, ja toimii myös syrjäytymistä ehkäisevänä tekijänä.
Kaavoituksessa on huomioitava kaikki keskeisten päämäärien edellyttämät asiat ja luotava edellytykset riittävälle ja monipuoliselle tonttitarjonnalle
Päämäärämme on pormestarisopimus, johon kirjataan keskeiset kaupunkikehityksen ja hyvinvoinnin edistämisen päämäärät ja keinot, miten ratkaista asiat, joilla turvataan Turun myönteinen kehitys.
Tämä ohjelma on lähtökohta Turun Keskustan tavoittelemalle pormestarisopimukselle. Ohjelmassa on keskitytty esittämään keinoja niiden seikkojen parantamiseen, joissa on puutteita, sekä torjumaan suoranaisia uhkia turkulaisten hyvinvoinnille. Muissa asioissa näkemyksemme yhtyvät marraskuun 2020 tilanteen kanssa.
Turkulaisen kunnallispolitiikan on palveltava turkulaisia, edistettävä avointa ja vastuullista päätöksentekoa ja pohjauduttava asiantuntevaan ja rakentavaan vuoropuheluun eri puolueitten ja toimijoiden välillä.
Turussa 25.11.2020
Keskustan Turun kunnallisjärjestön syyskokous
Arvot ja taustat » Kokemus ja toimet » Blogi ja kirjotukset »